niedziela, 16 grudnia 2018

Lśnienie

"LŚNIENIE"



Autor- Stephen King
Tytuł originału- The Shining
Liczba stron- 520
Wydawca- Prószyński Media
Rok wydania- 2015
Tłumaczenie- Zofia Zinserling
Kategoria- Horror/Literatura grozy

OPIS:
Jack Torrance, były nauczyciel, a obecnie poszukujący weny pisarz, otrzymuje pracę dozorcy w opuszczonym na okres zimowy górskim hotelu Overlook. Kiedy burze śnieżne odcinają od świata rodzinę Torrance'ów, obdarzony telepatycznymi zdolnościami Danny, pięcioletni syn Jacka, odkrywa, że hotel jest nawiedzony, a duchy powoli doprowadzają jego ojca do obłędu. Sytuacja staje się coraz bardziej napięta, aż pewnego dnia mężczyzna przestaje nad sobą panować...
RECENZJA:
Moją recenzje rozpocznę od „Lśnienia" Stephna Kinga, niewątpliwego  Mistrza Horroru. To jedna z pierwszych książek, pierwszych horrorów jakie przeczytałam. Powieść ta pomimo czasu jaki upłynął od czasu jej premiery urzeka i zaskakuje kolejne pokolenia czytelników. Od samego początku aż do końca przeraża, buduje napięcie. Osobiście po przeczytaniu pierwszych stron powieść pochłonęła mnie całkowicie.  Niesamowite i szczegółowe opisy postaci oraz przedstawianie punktu widzenia każdego bohatera z osobna sprawia że jest ona wyjątkowa.Również opisy hotelu „Panorama”oraz okolicy w jakiej się znajduje są bardzo
dokładne. Podam tu za przykład fragment w którym spada pierwszy śnieg , a rodzina zostaje sama w Hotelu. Zrobił on na mnie ogromne wrażenie. Byłam w stanie wyobrazić sobie, a nawet czułam pustkę w „Panoramie”,  czułam chłód śniegu, który uwięził bohaterów na długi czas. Doznałam wręcz klaustrofobicznego strachu, że w razie jakichkolwiek problemów nie mam dokąd uciec z miejsca , które tak szczelnie otulone jest ogromnymi warstwami śniegu. Kolejna rzecz na którą chciałabym zwrócić uwagę, to opisy nadprzyrodzonych zdolności telepatycznych syna głównego bohatera Danny`ego ,które ukazują prawdziwą stronę miejsca, w którym się znajdują. Obnażają prawdę,że Rodzina Torranców nie jest w Panoramie sama, że wkrótce to Coś co się tam znajduje obróci ich życie w prawdziwy koszmar.

PODSUMOWANIE:

Reasumując gorąco polecam tę powieść miłośnikom horrorów. Z uwagi na jej zawartość, budowanie napięcia, możliwość wczucia się w postać każdego z bohaterów, możliwość przeniesienia się w centrum wydarzeń, które dzieją się w książce nie możecie przejść w Księgarni obok tej pozycji obojętnie, a na półce prawdziwych koneserów powieści tego gatunku nie powinno zabraknąć tego tytułu. „Lśnienie” na pewno pozostawi na długo ślad w Waszej psychice, a niektórym nie pozwoli zasnąć. Jestem wręcz pewna, że

nigdy nie zostaniecie sami w opustoszałym hotelu. Na koniec dodam jeszcze, że zarówno powieść jak i jej udana ekranizacja miała ogromny wpływ na ten gatunek twórczości i stała się fundamentem dla kolejnych pokoleń Twórców inspirowanych właśnie dziełami Stephena Kinga.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz